Mindfulness

Ik moet meer aandacht hebben om mijn gevoelens en gedrag onder controle te houden.
Ik heb dit advies verschillende keren gekregen.
Met Mindfulness zou ik mijn woede, concentratie, stemmingen en energie meer onder controle kunnen houden en stress kunnen verminderen.
Het klinkt eenvoudig en het is in één sessie.
Het toepassen van Mindfulness in mijn dagelijkse activiteiten is een inspanning en het lukt me niet altijd.

Mindfulness is ontworpen om zich te richten op het Nu.
Attent zijn op wat we nu horen, zien, voelen, ruiken, smaken.
Maar er is vaak verwarring over hoe dat precies gebeurt en hoe mindfulness voelt.

Dus laten we beginnen met vier dingen waar mindfulness vaak mee verward wordt:

Gebruik mindfulness om je gedachten te zuiveren.Je gedachten zijn ontworpen om te denken, op te merken, je te concentreren,
alles behalve leeg te zijn.
Vraag je verstand niet te doen waarvoor het niet ontworpen is.
Flow. Vaak wordt mindfulness gezien als een toestand van diepe concentratie of absorptie.
En terwijl het waarschijnlijk mogelijk is om zich te verliezen in mindfulness,
deze staat van energieke volledige onderdompeling wordt nauwkeuriger beschreven als
psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi’s concept van flow.
Geluk.Je kunt je zeker gelukkig voelen terwijl je je bewust bent,
en het is prachtig om te beseffen dat ze gelukkig zijn, ze zijn niet een en dezelfde.
Ontspanning.Men heeft mindfulness beschreven als
“een oase van rust waarin onze problemen wegsmelten,” wat me verbaast.
Maar ontspanning impliceert vaak passiviteit, terwijl mindfulness veel werk kan zijn. 

Tips 

Wees opmerkzaam.
Bepaal wat al je zintuigen opmerken. Doe dit zonder te oordelen.
Het is oké dat je nu verdrietig bent. Het is oké dat je je nu goed voelt.
Het is oké dat je geest een waterval van geheugen heeft.
Stel vast. En oordeel niet.
Schrijf je gedachten op.Schrijf gewoon je gedachten op en laat alle oordelen weer weg.
Beperk je tot het vaststellen.
Daag jezelf uit om gevoeliger op te merken

Stuur me een mail en ik neem snel contact met jou op op.