Eenzaamheid

Na het werk terug in een leegstaand huis.
Geen levensgezel hebben. Met niemand kunnen praten.
De kinderen zijn er en geven me warmte. Ik kan niet alles met hen delen.
De relatie heeft zijn dagelijkse routine en gewoontes.
Materieel heb ik alles en toch voel ik me zo eenzaam.
Als ik goed nadenk heb ik geen echte vrienden.
Ik heb wel contact met mensen op het werk en met familie, maar dit is te oppervlakkig.

Mensen met een depressie zijn vaak eenzaam.
Eenzaamheid komt vaak voor bij mensen met een depressie.

Zich eenzaam voelen en zijn komt hel veel voor. Nood aan gezelschap, een luisterend oor, iemand die er is. Door te praten komt men uit het isolement, slechts weinig personen doen dit.

Eenzaamheid is een sociaal isolement. Men voelt zich alleen en dit kan ook tussen collega’s of midden een menigte. De stap zetten en een gesprek aangaan is een uitdaging. Of de telefoon nemen en oude vrienden contacteren is makkelijker gezegd dan gedaan. De gedachten formuleren meerdere scenario’s die je weerhouden uit het isolement te stappen. Misschien bang voor de reacties of afgewezen worden of … Er zijn heel veel mogelijke gedachten en reacties die je in het isolement houden.

Eenzaamheid is vaak het resultaat van een verandering in je leven, bijvoorbeeld een verhuizing, relatiebreuk, een overlijden, een geboorte, een nieuwe baan. Dit eenzaamheid gevoel verdwijnt in veel van deze voorbeelden.

Hoe kan jij je beter voelen?

De gedachten ingaan op sociaal contact is bijna erger dan het contact zelf. In de gedachten spelen zich meerdere negatieve scenario’s af. Merk de gedachten op en stel ze in vraag. Net hetzelfde doe je in gezelschap. Je merkt de blikken en hoort de gesprekken. De gedachten zijn jouw invullingen. Merk ze op en neem contact. Jouw hersenen zijn goed in het bedenken van potentiële maar ze komen zelden uit in de realiteit.

Daag jezelf uit. Durf contact nemen. Uit de eenzaamheid stappen vraagt oefening. Het doel is inderdaad een goed contact te hebben. Dit is jouw verwachting die je nu loslaat. In plaats daarvan gaat je aandacht naar elke minuut en geef je jezelf een compliment omdat je contact hebt gemaakt.

Is de stap naar een coach nog te groot? Speciaal voor jou hebben we R-to-B Zelfhulp ontwikkelt. Een begeleiding met filmpjes en opdrachten. Op jouw tempo kom je tot inzichten en eerste oplossingen. Combineer de R-to-B Zelfhulp met een begeleiding voor krachtige oplossingen op korte en lange termijn.

Stuur me een mail en ik neem snel contact met jou op.