Assertiviteit

Weet je hoe assertief te zijn?

Stel dat je in een winkel aan de kassa wacht.
Er zijn veel klanten voor je
en je hebt 10 minuten geduldig gewacht.
Nog een klant voor u en plotseling legt iemand zijn boodschappen op de toonbank.

Wat is jouw assertieve reactie?

Jij doet
Verontwaardigend geef je geen commentaar maar jouw ogen schieten kogels in zijn richting af.    
Je zegt het zodat iedereen het kan horen: “Je zou je moeten schamen. Wacht op je beurt zoals iedereen.”
Je maakt een nare opmerking aan de klant achter je en voldoende luid zodat degene die zijn boodschappen op de toonbank legt het hoort.

Niet reageren is helemaal niet assertief.
Een scherpe opmerking maken dat iedereen het hoort is agressief. Je brengt de persoon in verlegenheid met vechten, vluchten of verstijven als gevolg. Met de destructieve blikken ben je passief-agressief. Op jouw beurt krijg je afkeurende blikken en reacties.​

Assertief zijn betekent niet agressief zijn. Het is niet nodig dominant of agressief te zijn om assertief te zijn. In de plaats van kwetsen en vernederen geef je de ander en jezelf respectvol te uiten. Assertief zijn heeft geen enkel verband met dreigen, dwingen of de stem verheffen en egoistisch zijn.

Assertief zijn betekent jezelf en anderen respecteren. Het betekent dat je duidelijk en eerlijk je standpunt of je behoeften kenbaar maakt.

Hoe kan je assertiever zijn?

Vanuit een rustige houding vrij van oordelen mag en kan je confronteren en voor jezelf opkomen. De situatie zintuiglijk beschrijven is de eerste opdracht. Zeggen wat jij gehoord en gezien hebt. Doe je dit met een IK-boodschap dan is dit volledig jouw observatie. Met een rustige stem breng je jouw boodschap.

Geef zintuiglijk de gevolgen aan van wat je gehoord en gezien hebt. Je hebt gevolgen voor de ander en jezelf opgemerkt. Ook hier is dit jouw observatie met de impact op jezelf. Ook nu doe je dit met de ik-boodschap. De ander heeft misschien andere zaken opgemerkt. Jouw gedachten en gevoelens zijn onbekend voor hem.

Hou jouw boodschap kort en krachtig. Vermijd elke vorm van oordelen en een waarde te geven. Vermijd zinnen met ‘misschien’, ‘als het mogelijk is’, ‘het is niet echt een probleem’. Wanneer je  jezelf verontschuldigt omdat het gebeuren oneerlijk of schadelijk is, moet je de boodschap helemaal niet geven. Is jouw nood, verzoek, boodschap redelijk is jouw verontschuldigen niet nodig.

Stuur me een mail en ik neem snel contact met jou op.